לכל ידוע כי רצפות הבית נוטות לצבור לכלוכים שונים שמקורם בבני אדם, חיות מחמד ואבק מבחוץ, ולכן ניקיונן מהווה פעולה אלמנטארית ותכופה. יחד עם זאת, לא כולם יודעים שחשוב להתאים את חומר הניקוי באופן ספציפי לסוג המרצפות בבית, בין אם מדובר ברצפת גרניט- פורצלן, שיש, שומשום, פרקט, בטון או פסיפס. זאת מאחר שחומר ניקוי שאינו מתאים לרצפה עלול לפגום במראה הייחודי שלה, כגון יישום חומר עם וקס על רצפת גרניט-פורצלן. מאחר שקיים מגוון כה גדול של מוצרים ייעודיים ומרצפות, ההמלצה הראשונה היא לבחון היטב את החומר שקונים, ואת התאמתו לסוג הריצוף שבביתכם. יחד עם זאת, קיימים מספר חומרים ומרכיבים שכיחים יותר, לצד כמה פעולות עליהן חשוב להקפיד בעת הניקוי של כל סוגי הריצוף.

img_1243-1

כיצד מנקים מרצפות בצורה נכונה

כל אחד נוהג לנקות מרצפות על פי דרכים שלמד לאורך השנים, אך לעיתים מדובר בפעולות שגויות. לדוגמא, אנשים רבים לפני/אחרי מעבר דירה נוהגים להשתמש בכמויות גדולות של מים בעת השטיפה, אך שפיכתם על הרצפות גורמת ללכלוך להיכנס לרובה, ומעבר לכך המים עלולים לזרום ולפגוע בפריטי ריהוט ודלתות העשויים מעץ. הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר במשטחי פרקטים ולמינציה שפשוט ניזוקים ממים. לכן, בשטיפת רצפות מכל סוג עדיף להשתמש ראשית בסמרטוט סחוט עם מים וחומר ניקוי ייעודי, ובהמשך לייבש בעזרת סמרטוט שנסחט עוד יותר. אגב, יש הממליצים להיעזר לצורך השטיפה בשני דליים מצבעים שונים, כאשר באחד מערבבים במים חומר ניקוי ומרכך כביסה בשביל ריח נעים, ובשני ממלאים רק מים לצורך שטיפה. יש לציין כי למי שנוהג לטאטא את רצפות ביתו לפני השטיפה, מומלץ להחליף את הטאטוא בשאיבת אבק לקבלת תוצאות טובות יותר.

באילו חומרי להשתמש לניקוי רצפות

כאמור, קיימים חומרים רבים בהם ניתן להשתמש לניקוי סוגי ריצוף וכתמים שונים, כדוגמת סבונים, נוזלים לניקוי רצפות, ממיסים אורגאניים, אקונומיקה, כוהל, חומצות חריפות, בנזין, אצטון ולימון. מלבד התאמת החומר למרצפות הבית, מומלץ תמיד להתחיל בחומרים הפחות חזקים, כמו סבונים, לימון ונוזלים לשטיפת רצפות. רק אם הכתמים נותרים על הרצפה יש לעבור את החומרים החזקים יותר, ואף לקרוא לחברת ניקיון מקצועית מאחר שחלקם עלולים לפגוע באיכות הרצפות. בתוך כך, כאשר מחליפים בין חומרים שונים יש לבצע ייבוש של הרצפות לפני ההחלפה, ובכל מקרה מומלץ לנסות תחילה את החומר במקום נסתר מהעין על מנת לבחון את ההשפעה על הריצוף.